תכנית לימודים משולבת במדע והנדסה של חומרים ובכימיה

עודכן: 02.02.2017

 

(שעות לימוד: 231 ש"ס, שעות לשיקלול: 189.5-185 בקורסי חובה) *

 

קורסים, שעות ודרישות קדם:

תכנית הלימודים המשולבת לתואר ראשון במדע והנדסה של חומרים ובכימיה משותפת למחלקה למדע והנדסה של חומרים ולבית הספר לכימיה.

 

החל משנת הלימודים תשע"ז נפתחה תכנית לתואר כפול במדע והנדסה של חומרים ובכימיה.

תלמידים שלומדים בתכנית המשולבת יוכלו לעבור לתכנית התואר הכפול בהתאם לתנאים שיפורסמו לקראת תחילת שנת הלימודים.

 

מרכז התכנית מטעם ביה"ס לכימיה – פרופ' עודד הוד

מרכז התכנית מטעם הפקולטה להנדסה - פרופ' אילן גולדפרב

 

התכנית מיועדת להכשיר מהנדסים וחוקרים בעלי יסודות חזקים הן במדע בסיסי והן בטכנולוגיה, עם יישומיות וראיה מערכתית רחבה, הנדרשת בעולם הטכנולוגי המודרני.

 

התכנית תקנה לסטודנטים בסיס ידע במדעים מדויקים בכלל ובכימיה בפרט, בשילוב הבנה מוצקה של הקשר בין שיטות ההכנה, המבנה (מרמת המוצר המאקרוסקופי ועד הרמה האטומית), התכונות (מכאניות, חשמליות, אופטיות, מגנטיות, ביולוגיות, וכו') והיישומים של חומרים. התכנית מביאה לידי ביטוי את המגמה בעולם לרב-תחומיות ותקנה לבוגרי התכנית באוניברסיטת תל-אביב יתרון יחסי הן במו"פ והן בתעשייה. בוגרי התכנית יהיו בעלי ידע רב-תחומי, המשלב מדעים מדויקים (כימיה, פיזיקה ומתמטיקה) עם הנדסה (בעיקר – חשמל, מכאנית, ביו-רפואית וכימית), וגם ביולוגיה. כמו כן, שילוב זה יפתח בפניהם אפשרויות נוספות ללימודי המשך באקדמיה.

 

מבנה תכנית הלימודים:

השנתיים הראשונות של התואר מתמקדות בקורסי כימיה, מתמטיקה ופיזיקה ובקורסי בסיס בהנדסה.

 

בשנים השלישית והרביעית הדגש הוא על קורסים במדע והנדסה של חומרים ובכימיה. על-מנת לאפשר לבוגרים להשתלב בהצלחה גם במו"פ בתחומי הכימיה, הן באקדמיה והן בתעשייה, התכנית כוללת את רוב קורסי החובה (מתחום הכימיה) בתכנית הלימודים הרגילה בביה"ס לכימיה. תכנית הלימודים כוללת קורסי חובה ובחירה, כולל מעבדות, במגוון נושאים כגון הקשר בין מבנה לתכונות של חומרים, קוונטים וקשר כימי, קינטיקה ותרמודינמיקה של מערכות כימיות, מעברי פאזות, פני שטח ומשטחי ביניים, כימיה אורגנית, תכונות פיזיקליות וכימיות של חומרים, תכונות מכאניות של חומרים, ספקטרוסקופיה ושיטות אפיון, מתכות וחומרים אל-מתכתיים, חומרים מרוכבים, חומרים חכמים, מידול ותכן חומרים באמצעות מחשב, שיטות אפיון, תהליכי ייצור, הגנת חומרים מפני הסביבה וחקר כשל, חומרים והתקנים אלקטרוניים, חומרים לאגירת ולהמרת אנרגיה, ביו-חומרים, מערכות מיקרו-אלקטרו-מכאניות, וכיו"ב. הואיל ומעבדות הוראה הן, כלי חשוב בהכשרת מדענים ומהנדסים מצוינים גם יחד, נבנתה תכנית לימודים הכוללת מגוון רחב של מעבדות מתקדמות, המצוידות במכשור חדיש.

 

הסמסטר התשיעי מוקדש לביצוע פרויקט גמר בהנחיית חברי סגל מהמחלקה למדע והנדסה של חומרים ו/או מביה"ס לכימיה.  אפשרי שיתוף פעולה עם התעשייה (כולל ביצוע הפרויקט בה, בהנחיה משותפת עם נציג מטעמה). סטודנטים מצטיינים יוכלו לבצע את פרויקט הגמר החל מחופשת הקיץ שלאחר שנת הלימודים השלישית ו/או לפרוש אותו על סמסטרים 7 ו- 8, כך שיתאפשר להם להשלים את התואר המשולב בארבע שנים (8 סמסטרים). מטרת הפרויקט להעמיק את הידע בנושא המעניין את הסטודנט, לחשוף אותו לשיטות מחקר מתקדמות ו/או לתעשייה רלבנטית, ולתת לו כלים לחשיבה יצירתית, יזמות ועבודה עצמאית. לאור חשיבות פרויקט הגמר בהכשרה המעשית של הסטודנטים, הוקצו לו 12 ש"ס, יותר מהמקובל בתכניות דומות אחרות.

 

התכנית תקנה יסודות מוצקים להמשך מחקר, הן בתארים מתקדמים באקדמיה והן מחקר ופיתוח בתעשייה.  בוגרי התכנית יוכלו להמשיך ללימודי תארים מתקדמים הן בהנדסה והן בבית הספר לכימיה.

 

כדי לזכות בתואר בוגר אוניברסיטה (B.Sc.) בתכנית משולבת במדע והנדסה של חומרים ובכימיה, על הסטודנט למלא את הדרישות הבאות:

  1. לעמוד בכל הדרישות האקדמיות – אוניברסיטאיות ופקולטאיות – שנקבעו כתנאי לקבלת התואר בוגר, על-פי תכנית הלימודים של התכנית ומכסת שעות של 231 ש"ס, מתוכן 208-205 ש"ס קורסי חובה ו-26-23 ש"ס קורסי בחירה.

  2. כל הציונים בקורסים הנדרשים חייבים להיות בציון "עובר" לפחות.

  3. הממוצע המשוקלל של כל המקצועות הנלמדים חייב להיות 70 לפחות.

  4. לא ניתן לשפר ציון לאחר קבלת אישור זכאות לתואר.

 

מעבר מתכנית חד-חוגית בכימיה לתכנית משולבת במדע והנדסה של חומרים ובכימיה

מעבר מהתכנית החד-חוגית בכימיה בתכנית המשולבת יתאפשר לתלמיד שיעמוד בתנאים המצטברים הבאים:

  1. עמידה בדרישות המעבר של כל הקורסים בשנה א'

  2. ממוצע של 85 לפחות בקורסי שנה א' (כולל מעבדות)

  3. קבלת ציון 80 לפחות בכל אחד מהקורסים במתמטיקה ובפיזיקה

  4. מקום פנוי בתכנית

 

 

רשימת הקורסים, השעות ודרישות הקדם >

 

 

* על שעות אלה יש להוסיף 4 ש"ס במסגרת קורסי "כלים שלובים" אותם יש ללמוד בסמסטרים 2 ו-3.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>