תכנית לימודים חד-חוגית בכימיה - מסלול מחקרי

עודכן: 04.09.2016

 

(שעות לימוד: 183 ש"ס, שעות לשיקלול: 177 ש"ס) *

 

קורסים, שעות ודרישות קדם:

מרכזי התכנית: ד"ר יעל רויכמן וד"ר רועי אמיר

 

המסלול המחקרי לכימיה מיועד לתלמידים מצטיינים הרואים את המשך דרכם במחקר מתקדם בכימיה או בתחומים קרובים כגון ביולוגיה ומדע החומרים. תכנית הלימודים מתבססת על תכנית הלימודים החד-חוגית בכימיה תוך הרחבה והעמקה של היבטים מחקריים, אפשרות ביצוע של שני פרויקטי מחקר בקבוצות שונות בבית הספר לכימיה, השתתפות בקורסי בחירה כבר בשנת הלימודים השנייה, והשתתפות בקורסים לתארים מתקדמים בשנת הלימודים השלישית (אשר יזכו להכרה בלימודי התארים המתקדמים). מנחים אישיים ילוו את תלמידי המסלול במהלך התואר. ההשתתפות בתכנית תצוין בגיליון הציונים של התלמידים. תלמידי המסלול יזכו לעדיפות בקבלה למסלול הישיר לדוקטוראט באוניברסיטת תל-אביב.

 

תנאי הרשמה:

ציון התאמה 680 ומעלה

 

תנאי קבלה ומעבר:

התלמידים למסלול ייבחרו לאחר מיון ראשוני וראיון אישי. מספר תלמידי המסלול ייקבע ע"י בית הספר לכימיה.

המעבר משנה לשנה יותנה בציון ממוצע גבוה (לא פחות מ-87).  

לתלמידים מצטיינים מהתכנית החד-חוגית או מהתכניות הדו-חוגיות שיסיימו שנה א' בממוצע ציונים גבוה במיוחד אשר ייקבע ע"י בית הספר לכימיה (90 ומעלה), תינתן אפשרות להצטרף לתכנית בשנה ב'. המעבר מותנה בראיון אישי.

 

מלגות:

בשנה א' תינתן לתל התלמידים במסלול בעלי ציון התאמה של 710 ומעלה מלגת שכר לימוד בסך 6,000 ₪ מביה"ס לכימיה (תלמידים אילו זכאים בנוסף למלגה של 5,000 ₪ מהאוניברסיטה). לתלמידים במסלול בעלי ציון התאמה 700-709 תינתן מלגה בסך 11,000 ₪ מביה"ס לכימיה. לתלמידים במסלול בעלי ציון התאמה של 680-699 תינתן מלגה בסך 10,000 ₪ מביה"ס לכימיה.

בשנים ב' ו-ג' תינתנה מלגות לתלמידים  ע"ס הישגים לימודיים.

 

תכנית הלימודים:

סה"כ היקף הלימודים בפועל לתואר הוא 182 ש"ס *, הכוללות את תכנית הליבה במסלול החד-חוגי בכימיה ובנוסף, השתתפות בקורסים ייחודיים וקורסים מחקריים.  הקורסים הייחודיים יכללו: א. סמינרים (האחד בשנת הלימודים השנייה והשני בשנת הלימודים השלישית), בסה"כ 2 ש"ס לקרדיט,  שבהם יקבלו תלמידי המסלול הרצאות מאנשי מדע אודות נושאי מחקרם; ב. קריאה מודרכת של מאמרים ע"י הסטודנטים, בהדרכת אנשי הסגל של ביה"ס לכימיה (אחת בכל שנה, סה"כ 6 ש"ס לקרדיט). הקורסים המחקריים יכללו אפשרות השתתפות בפרויקט מחקר נוסף (על האחד המופיע כבר בתכנית הלימודים הרגילה), וכן אפשרות השתתפות בקורסים לתואר מתקדם.  צירופי הנקודות האפשריים של קורסים אלה: 6 ש"ס פרויקט מחקר + 4 ש"ס בקורסים לתואר מתקדם, או 10 ש"ס בקורסים לתואר מתקדם.  הנקודות בקורסים לתואר מתקדם יוכרו לקרדיט, אם ימשיכו התלמידים את לימודיהם לתואר שני או לדוקטורט במסלול הישיר באוניברסיטת תל-אביב.

מרכזי המסלול ילוו אישית את התלמידים שיתקבלו לתכנית במהלך לימודי התואר.

כל סטודנט בתכנית יוכל להעמיק את ידיעותיו בתחום המחקר שמעניין אותו על ידי לימוד קורסים מתקדמים, ביצוע פרויקטי מחקר וקבלת הדרכה אישית על ידי חוקרי הפקולטה.

 

מבנה הלימודים במסלול המחקרי

תכנית הלימודים בנויה באופן הבא:

  1. קורסי חובה המקנים ידע הכרחי, בסיסי וכללי. קורסי החובה מתרכזים ברובם בשתי שנות הלימוד הראשונות. בנוסף לקורסי החובה במסלול החד-חוגי בכימיה ישתתפו תלמידי המסלול המחקרי בקורסים הבאים:
    1. שנה א', סמסטר ב': קריאה מודרכת של מאמרי מחקר (2 נקודות זכות)
    2. שנה ב': סמינר (1 נק' זכות); קריאה מודרכת (2 נק' זכות)
    3. שנה ג':  סמינר (1 נק' זכות); קריאה מודרכת (2 נק' זכות).
  2. קורסי בחירה המשלימים את לימודי היסוד ומאפשרים לתלמיד להתמקד בתחומי התמחות מסוימים. קורסים אלה מרוכזים בעיקר בשנת הלימודים השנייה והשלישית.  

 

קורסי הבחירה המוצעים לתלמידי המסלול 

  1. התלמיד ישתתף בקורסי בחירה בהיקף 44 ש"ס. תלמיד המסלול רשאי להשתתף בקורסים עד להיקף של 10 ש"ס מתוך תכנית הלימודים לתואר "מוסמך אוניברסיטה" בכימיה, אשר הותרו על ידי ועדת ההוראה. שעות אלה תיזקפנה לזכות התלמיד אם ימשיך את לימודיו לתואר "מוסמך אוניברסיטה" או לתואר "דוקטור" במסלול הישיר, רק אם תהיינה מעבר למכסת השעות לתואר ראשון.
  2. תלמיד שנה ב' רשאי (באישור ועדת הוראה) להשתתף בקורסי בחירה מתוך רשימת הקורסים של שנה ג'. קורסים אלו יוכרו לצורך חישוב מספר שעות הבחירה הנדרשות.
  3. עד שני פרויקטי מחקר (ניסיוניים או תיאורטיים), אשר כל אחד מבניהם שווה ערך ל-6 ש"ס, יתבצעו במסגרת בית הספר לכימיה. ניתן יהיה לבצע את הפרויקט הראשון בחופשת הקיץ לפני השנה השלישית לאחר הסדנה לכימיה. פרויקט מחקר שייעשה במסגרת אחרת, לא יוכר. בסיום הפרויקט חובה להגיש עבודה מסכמת בכתב.

קורס/י בחירה בהיקף של 4-2 ש"ס, יילמדו בפקולטה למדעים מדויקים, בחוג שאינו כימיה, בפקולטות למדעי החיים, לרפואה, להנדסה או בחוג להוראת המדעים בבית הספר לחינוך (במסגרת מקבץ לימודים לקראת תעודת הוראה בכימיה, העוסק בהוראת הכימיה בחטיבה העליונה. קורסים אלה ניתנים מעת לעת).

 

 

רשימת הקורסים, השעות ודרישות הקדם >

 

 

*  על שעות אלה יש להוסיף 6 ש"ס במסגרת "כלים שלובים".

(1) אם ניתן להכיר בהם כ"קורסים עודפים" בתכנית הרגילה.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>