פרס קריל למדענים צעירים הוענק לד"ר תומר וולנסקי מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה

ד"ר תומר וולנסקי מבית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה הוא אחד מעשרת המדענים הישראליים הצעירים אשר קיבלו בחודש שעבר את פרס קריל לשנת 2013 מטעם קרן וולף 21 מאי 2013

21 יולי 2014
פרס קריל למדענים צעירים הוענק לד"ר תומר וולנסקי מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה
פרס קריל למדענים צעירים הוענק לד"ר תומר וולנסקי מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה

עשרה מדענים ישראליים צעירים קיבלו בחודש שעבר (אפריל) את פרס קריל לשנת 2013 מטעם קרן וולף, ובהם ד"ר תומר וולנסקי מבית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה. פרס קריל מיועד לחברי סגל אקדמי מצטיינים בדרגת מרצה או מרצה בכיר, שטרם קיבלו קביעות, ואשר מועסקים באחת האוניברסיטאות בארץ. הפרסים, על סך עשרת אלפים דולר כל אחד, מוענקים מדי שנה מאז 2005 בתחומי המדעים המדויקים, מדעי החיים, הרפואה, החקלאות וההנדסה.

 

חיפוש אחר החומר האפל

מחקרו של ד"ר וולנסקי עוסק בפיזיקה של אנרגיות גבוהות, בתורת החלקיקים ובחקר היקום המוקדם, כלומר, ברגעים הראשונים שאחרי המפץ הגדול. בשנים האחרונות התמקד מחקרו בחיפוש אחר החומר האפל, אשר על-פי תצפיות מרכיב יותר מ-80% מהחומר ביקום, ואף על פי כן תכונותיו אינן ידועות כלל למדע. בנוסף, עוסק המחקר של ד"ר וולנסקי בפיזיקה של מאיצים, ובמיוחד בתוצאות פעילותו של המאיץ הגדול בסרן, שוויץ, שבו התגלה לפני מספר חודשים חלקיק הבוזון היגס, המכונה "החלקיק האלוהי". מאז גילוי החלקיק, אשר נחוץ כדי להעניק מסה לשאר החלקיקים בטבע, מרבה ד"ר וולנסקי לעסוק בנושא ובמשמעות שיש לגילוי על פיזיקת החלקיקים. "בשלב זה עדיין לא ברור לנו האם זה אותו חלקיק שהמודל הסטנדרטי של פיזיקת החלקיקים חזה כבר לפני שנים רבות, או שיש שינויים ביחס למודל, ואם כן - מהם", אומר ד"ר וולנסקי.

 

"מטרת המחקר היא בראש ובראשונה להרחיב ולהעמיק את הידע הקיים", מסביר ד"ר וולנסקי, "להבין מה קרה ביקום המוקדם, באלפיות השנייה הראשונות שאחרי המפץ הגדול, ומהם החוקים הבסיסיים של הטבע". לדבריו, "אנחנו לא חוקרים אמנם בשביל הטכנולוגיות של המחר, אבל ברור שכאשר עושים מחקר כזה נתקלים הרבה פעמים בתופעות נוספות, ומכאן מתפתחות טכנולוגיות חשובות שתורמות לחיים היום ומחר". בתור דוגמה, מזכיר ד"ר וולנסקי את הרשת הכלל-עולמית (world wide web), שפותחה במעבדות בשוויץ בסוף שנות השמונים, ורק בהמשך הפכה לאינטרנט המוכר לכולנו.

 

פרסי קריל להצטיינות במחקר מדעי מוענקים לזכרם ולכבודם של בנימין וגיטלה קריל מנסבך שלנגר והם ממומנים על-ידי משפחת קריל. הזוכים נבחרים על-ידי ועדת המלגות של קרן וולף, העוסקת בקידום המדע והאמנות, וזאת מתוך רשימה של מועמדים מצטיינים שמוגשת על-ידי האוניברסיטאות בארץ. הבחירה נעשית על-פי קריטריונים של הצטיינות, נושא המחקר וחשיבותו.

 

מידע נוסף על הפרס >

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>