תכנית לתלמידים מצטיינים בשנה ג

עודכן: 04.08.2014

תכנית לתלמידים מצטיינים בשנה ג - Excellence Program

בית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה מאפשר לתלמידים מצטיינים במיוחד לחוות חווית מחקר אמיתית כבר במהלך התואר הראשון, ובכך לסלול את דרכם להמשך ישיר וטבעי ללימודים מתקדמים בפיזיקה. התלמידים המעוניינים והמתאימים נבחרים בתחילת שנה ג', ומבצעים במהלך שנה זו פרויקט מחקר מדעי בהיקף שנתי עם חבר סגל מבית הספר. נושא הפרויקט הוא חלק מהמחקר השוטף של חבר הסגל, ובכך ניתנת הזדמנות לחקור בעיות עכשוויות בחזית הפיזיקה ולהכיר מקרוב תחום מחקר וקבוצת מחקר באוניברסיטה. הפרויקט עשוי להוות בסיס לעבודת מחקר לתואר מוסמך או דוקטורט ישיר.

 

מאחר שעבודת המחקר כרוכה בעומס יתר בנוסף ללימודים הרגילים, התכנית מוצעת רק לתלמידים מצטיינים היכולים לעמוד בעומס שכזה ולבצע מחקר באיכות גבוהה. על מנת להקל באופן חלקי על העומס, מקבלים התלמידים פטור מביצוע שני ניסויים במעבדה ג'. בהתאם לכך, הקבלה לתכנית הינה על בסיס תחרותי וכוללת ריאיון אישי. רשאים להגיש מועמדות תלמידים שסיימו לאחר שנה ב' את קורסי הפיזיקה של שנים א' ו-ב' בממוצע ציונים של 90 לפחות.

 

על התלמידים להגיש תכנית מחקר קצרה בתחילת שנה ג' לוועדה המרכזת את התכנית, הכוללת נציגים מכל אחד משלושת החוגים בביה"ס. עם אישור תכנית המחקר על ידי הוועדה מקבלים התלמידים מלגת לימודים בסך 3000 ש"ח. בסוף השנה מגישים התלמידים עבודה המסכמת את המחקר. לעתים, עבודות אלה מתפרסמות בכתבי עת מדעיים בינלאומיים. הציון לפרויקט המחקר ייקבע על ידי הוועדה, תוך התחשבות בהמלצת מנחה הפרויקט. משקל ציון זה לקראת התואר הראשון הינו 6 ש"ס. כאמור, המשתתפים במסלול פטורים משני ניסויים של מעבדה ג' שמשקלם ביחד אף הוא 6 ש"ס, כך שסך הנקודות לתואר נותר ללא שינוי.

 

תלמידי המסלול הממשיכים בסיומו ללימודים מתקדמים בבית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה יהיו זכאים למלגה מוגדלת בשנה הראשונה של התואר השני, וכן להחזר הוצאות הרישום לתואר. המשך המלגה והיקפה בשנה השנייה לתואר השני נקבעים על פי ציוני התלמידים בשנה הראשונה.
 
 
פרטים ותאריכים חשובים לתלמידים המעוניינים להשתתף בתכנית:

 

לפני תחילת שנת הלימודים - עד לתאריך שיפורסם מראש מידי שנה יש להגיש טופס הרשמה לתכנית המצטיינים. התלמידים המתאימים יזומנו לריאיונות אישיים שיתקיימו לפני תחילת שנת הלימודים.

 

מיד עם הקבלה לתכנית, יש להירשם במזכירות התלמידים אצל רונית יונה (בניין קפלון, חדר 306, טלפון: 03-6408619, מייל: RonitY@tauex.tau.ac.il) לקורס השנתי הנקרא: "פרויקט מחקר לתלמידי תכנית המצטיינים" (6 ש"ס) - 0321-3300. כמו כן, יש למצוא שותפ/ה למעבדה ג' מהמסלול, ולהירשם בתיאום עימו/עימה לקורס: "מעבדה ג' לתלמידי תכנית המצטיינים" (3 ש"ס, ניסוי אחד בסמסטר) - 0321.3308 (סמסטר א') או 0321.3309 (סמסטר ב') - במקום המעבדה הרגילה.
תלמידים החייבים בסמסטר נוסף של מעבדה ג', יירשמו לקורס המעבדה הרגיל בסמסטר השני - 0321.3808 (סמסטר א') או 0321.3809 (סמסטר ב').

 

עד שלושה שבועות מתחילת סמסטר א' יש להודיע לוועדת תכנית המצטיינים מהו התחום הכללי של פרויקט המחקר שנבחר ומיהו איש הסגל שינחה, חברי הוועדה, כל אחד בתחומו, ישמחו לעזור לתאם זאת במידת הצורך.

 

עד תשעה שבועות מתחילת סמסטר א', יש להגיש לוועדת תכנית המצטיינים הצעת מחקר בת עמוד אחד או שניים, שתכתב בעזרת המנחה, המסבירה בקצרה ובקווים כלליים מה מתכוונים לחקור וכיצד מתכוונים לעשות זאת.

 

בסיום עבודת המחקר, ולא יאוחר מסוף חודש אוגוסט, יש להגיש עבודת סיכום, שהציון עליה יינתן ע"י המנחה, ויאושר ע"י הוועדה. זה יהיה הציון בקורס "פרויקט מחקר לתלמידי תכנית המצטיינים" (0321-3300) שמשקלו 6 נקודות זכות. יש להדגיש כי פרויקט המחקר ועבודת הסיכום הם אישיים. ככלל, אין אפשרות לשיתוף של מספר סטודנטים באותו פרויקט.

 

הוועדה לתלמידים מצטיינים:

יו"ר הועדה - פרופ' רון ליפשיץ lifshitz@caltech.edu

פרופ' ניסן יצחקי nitzhaki@tau.ac.il

ד"ר רועי בק-ברקאי roy@tau.ac.il

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>