פרופ' אשל בן-יעקב נבחר לחברה הפילוסופית האמריקאית

פרופ' אשל בן-יעקב מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה נבחר לאחרונה לחבר בחברה הפילוסופית האמריקאית, אחד הגופים הוותיקים והיוקרתיים בעולם מסוגו. מהנבחרים השנה, רק חמישה אינם אמריקאים, ומתוכם פרופ' בן-יעקב הוא היחיד בתחומי המדעים המדויקים וההנדסה.

15 יוני 2014
פרופ' אשל בן-יעקב נבחר לחברה הפילוסופית האמריקאית

החברה הפילוסופית האמריקאית (American Philosophical Society) נוסדה ב-1743 על-ידי בנג'מין פרנקלין, מדען דגול ומאבות האומה האמריקאית, שביקש להקים קבוצת דיונים מובחרת לצורך חשיבה ומחקר משותפים במגוון רחב של תחומים. זוהי חברה קטנה, המונה כיום פחות מאלף חברים שנבחרו מתחומי המדעים המדויקים, מדעי החיים, מדעי החברה, מדעי הרוח והאמנויות, וכן מנהיגים במגזר הציבורי והפרטי. כתריסר ישראלים חברים בה כיום. עם האישים שהיו חברים בחברה הפילוסופית נמנים אנשים כמו ג'ורג' וושינגטון, תומס ג'פרסון, צ'רלס דרווין, לואי פאסטר ואלברט איינשטיין. "זהו כבוד גדול", אומר פרופ' בן-יעקב, "אך חשוב לי לומר כי במקרה שלי, כמו במקרים רבים, ההישגים האישיים הם תוצר של שיתוף פעולה עם אחרים. זכיתי לשתף פעולה עם מדענים מבריקים, להדריך פוסט-דוקטורנטים מצוינים ולהנחות סטודנטים מבריקים, חרוצים ויצירתיים. נהניתי גם משיתוף פעולה בנושאים מושגיים-פילוסופיים עם פרופ' אלפרד טאובר, שבלי עידודו ותמיכתו הכספית באמצעות קרן משפחת טאובר לא הייתי מגיע להישגים שבזכותם נבחרתי. מחקרים חלוציים כשלי מתקשים לקבל מימון מקרנות המחקר המקובלות."

 

פרופ' בן-יעקב נחשב לאחד החוקרים המובילים בעולם בתחום המערכות הביולוגיות המורכבות (biocomplexity). בתחילת שנות ה-80 הצליח, יחד עם שותפיו למחקר, לפתור את חידת פתיתי השלג של קפלר, ולקדם בכך את המחקר על ארגון עצמי במערכות פיזיקליות. על עבודה זו ביסס את מחקריו החלוציים בפיזיקה של מערכות חיות – ניסוח עקרונות תקשורת, בקרה וארגון עצמי של מושבות חיידקים, רשתות עצביות וגידולים סרטניים. תרומתו החשובה כוללת פענוח של עקרונות העיבוד של מידע מבוזר וקבלת ההחלטות של חיידקים חברתיים; פיתוח ראשון בעולם של שבב זיכרון עצבי; גישה חדשה לסרטן כקהילת-על מרושתת עם אסטרטגיות השתלטות מורכבות, שמציעה להיאבק בסרטן בשיטות של לוחמת סייבר – שיבוש של מנגנוני שליטה, בקרה ותקשורת.

 

פרופ' בן-יעקב הוא מופקד הקתדרה על שם Maguy-Glass לפיזיקה של מערכות מורכבות וחבר בבית הספר סגול באוניברסיטת תל-אביב. הוא עובד בשיתוף פעולה הדוק עם המרכז לפיזיקה ביולוגית תיאורטית (CTBP) באוניברסיטת רייס שביוסטון, טקסס. בשנת 2013 הוענק לפרופ' בן-יעקב פרס ויצמן למדעים מדויקים על מחקריו פורצי הדרך בפיזיקה של מערכות ביולוגיות.

 

אתר החברה הפילוסופית האמריקאית: http://www.amphilsoc.org.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>