לעריכת רנ"א תפקיד חשוב בהתפתחות הגידול הסרטני

מחקרים חדשים מראים כי רמה מוגברת של עריכת רנ"א תורמת לגיוון רצף הרנ"א בגידולים, ועשויה להיות בעלת תפקיד מרכזי בהתפתחות של סרטן

לעריכת רנ"א תפקיד חשוב בהתפתחות הגידול הסרטני

התפתחות הגידול הסרטני מונעת על ידי שינויים במידע הגנטי, בעיקר מוטציות בדנ"א המשבשות את פעילות התא הנורמלית ודוחפות אותו לגידול והתחלקות בצורה בלתי מבוקרת. מוטציות בדנ"א אינן האופן היחיד בו ניתן לשבש את המידע הגנטי. במהלך העשור האחרון, ניתוח ממוחשב של מידע ריצוף דנ"א רחב היקף גילה שעריכת רנ"א, תהליך תאי בו רצף הרנ"א משתנה בעקבות פעילות אנזימטית, היא תופעה רחבת היקף - יותר ממיליון אתרים שונים של עריכת רנ"א זוהו בבני אדם. לאחרונה, שלש קבוצות מחקר בלתי תלויות, אחת מהם בראשותם של ארז לבנון (בר אילן) ואלי איזנברג (ביה"ס לפיזיקה ולאסטרונומיה באוניברסיטת תל-אביב), הראו כי רמות עריכת רנ"א משתנות משמעותית במגוון סוגי סרטן. כך, הרנ"א בתא הסרטני שונה מזה שבתא הנורמלי, ובמילים אחרות נוצרות "מוטציות רנ"א" ייחודיות לתא הסרטני, ומשבשות את זרימת המידע הגנטי בתא.  

 

בדומה למוטציות בדנ"א, לרוב המכריע של אירועי עריכת רנ"א אין משמעות תפקודית, והם אינם תורמים להתפתחות הגידול. עם זאת, חלק קטן של האירועים הללו עלול לקרות באזורים בעלי חשיבות, לשנות את תפקוד התא באופן משמעותי קלינית, וכך לקדם את התפתחות הסרטן. אכן, בעבודות הנ"ל הראו כי שינוי יזום של רמת עריכת רנ"א בתאים משפיע על שרידותם, קצב התחלקותם ועל תהליך המוות המתוכנן שלהם, דבר המצביע על תרומה אפשרית לגידול הבלתי מבוקר של הסרטן באורגניזם החי. במקרים מסויימים, רמות גבוהות של עריכת רנ"א נמצאו בקורלציה עם תוחלת החיים של החולים.

 

ממצאים אלה מאירים את החשיבות של מוטציות הרנ"א להבנת הביולוגיה של הסרטן, ופותחים כיוונים חדשים לדיאגנוסטיקה ופרוגנוסטיקה. בנוסף, זיהוי של החלבונים הספציפיים שעריכת רנ"א גורמת להם לשיבוש המקדם את הסרטן עשויה להיות פתח לגישות ריפויות חדשות, ובכלל זה האפשרות ליזום עריכת רנ"א באופן תרופתי, שתתקן את המוטציות הללו.

 

ניתן לקרוא את המאמר השלם ב-ScienceDirect.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>