תוכניות מצטיינים

עודכן: 08.07.2021

בית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה מציע  לתלמידים מצטיינים במיוחד לחוות חווית מחקר אמיתית בדרך של השתלבות במחקר מדעי פעיל כבר במהלך התואר הראשון, ובכך לסלול את דרכם להמשך ישיר וטבעי ללימודים מתקדמים בפיזיקה.

 

התוכנית מאפשרת לתלמידים מצטיינים להעשיר את ידיעותיהם מעבר לנלמד בתוכניות הלימוד הרגילה, וכוללת פרויקט מחקר עצמאי בהנחיה אישית של חבר סגל ביה"ס, וכן העשרה בלימוד עצמי מודרך.

 

בשנה א', בתום הסמסטר הראשון, יוצע לתלמידים עם ממוצע ציונים 90 ומעלה להשתלב בתוכנית המצטיינים של בית הספר,  שתכלול, בנוסף לתוכנית הלימודים, את הסמינרים הבאים:

  1. סמינר תלמידים מצטיינים (0321.1702) - שנה א', סמסטר ב'

  2. סמינר תלמידים מצטיינים שנה ב': (0321.2702) בסמסטר ב';

    או לחילופין: סמינר שנה ב' בחישוב קוונטי לתלמידים מצטיינים: (0321.2134) בסמסטר ב'.

    (הסמינר בחישוב קוונטי מיועד לתלמידים המעוניינים להרחיב את הידע שלהם בתחום זה, ויימצאו מתאימים על פי שיקולי ועדת המצטיינים; תינתן עדיפות לתלמידי פיזיקה ומדעי המחשב).
  3. פרוייקט מחקר בשנה ג'

 

תלמיד המשתתף בתכנית חייב לעמוד בהצלחה בכל המטלות, ולשמור על ממוצע ציונים של 90 לפחות. העמידה בתנאי התכנית תיבדק בסוף שנה א' וכן בסוף שנה ב'.

 

לתלמידי התכנית שיעמדו בתנאי המעבר (ממוצע 90) תוענק מלגה בסך 1500 ₪ בסוף סמסטר א' של שנה ב', ומלגה בסך 1500 ₪ בסוף סמסטר ב' של שנה ב'.

 

במהלך שנה ג'  יבצע כל תלמיד פרויקט מחקר מדעי בהיקף שנתי בהנחיית חבר סגל מבית הספר. נושא הפרויקט יהיה חלק מהמחקר השוטף של חבר הסגל, וכך תנתן לתלמיד הזדמנות לחקור בעיות עכשוויות בחזית הפיזיקה, ולהכיר מקרוב תחום מחקר וקבוצת מחקר באוניברסיטה. הפרויקט עשוי להוות בסיס לעבודת מחקר לתואר מוסמך או דוקטורט ישיר בהמשך.

 

בתחילת שנה ג' על כל תלמיד להגיש תכנית מחקר קצרה לוועדה המרכזת את התוכנית. עם אישור תכנית המחקר על ידי הוועדה יקבל התלמיד מלגת לימודים בסך 3000 ש"ח. בסוף השנה מגישים התלמידים עבודות המסכמות את מחקרם. חלק מעבודות אלה זוכה לפרסום בכתבי עת מדעיים בינלאומיים.

 

הציון לפרויקט המחקר נקבע על ידי הוועדה המרכזת את התוכנית, בהתחשבות בהמלצת המנחה. משקלו של ציון זה הוא 6 ש"ס, ובהתאם לכך ניתן למשתתפים בפרוייקט המחקר פטור מביצוע שני ניסויים במעבדה ג', שמשקלם הכולל אף הוא 6 ש"ס.

 

פרטים ותאריכים חשובים לתלמידים המשתתפים בפרוייקט המחקר בשנה ג':

 

עד שלושה שבועות מתחילת סמסטר א' על התלמיד להודיע לוועדה המרכזת את תכנית המצטיינים מהו התחום הכללי של פרויקט המחקר שנבחר, ומיהו איש הסגל שינחה את הפרוייקט. חברי הוועדה, כל אחד בתחומו, יסייעו במידת הצורך בתיאום בין התלמידים למנחים.

 

עד תשעה שבועות מתחילת סמסטר א' על התלמיד להגיש לוועדה המרכזת את תכנית המצטיינים הצעת מחקר קצרה (עמוד אחד או שניים), שתכתב בסיוע המנחה. ההצעה תסביר בקווים כלליים את מהות נושא המחקר ואת שיטת המחקר המוצעת.

 

בסיום עבודת המחקר, ולא יאוחר מסוף חודש אוגוסט, על התלמיד להגיש עבודת סיכום. ציון העבודה יקבע ע"י המנחה, יאושר ע"י הוועדה, ויהיה הציון הסופי בקורס "0321-3300) שמשקלו 6 נקודות זכות. יש להדגיש כי פרויקט המחקר ועבודת הסיכום הם אישיים, ואין אפשרות לשיתוף של מספר תלמידים באותו פרויקט.

 

תלמידי התוכנית שיסיימו את לימודיהם בממוצע 90 ומעלה וימשיכו ללימודים מתקדמים בבית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה יהיו זכאים למלגה מוגדלת בשנה הלימודים הראשונה של התואר השני וכן להחזר הוצאות הרישום לתואר. המשך המלגה והיקפה בשנת הלימודים השנייה לתואר השני נקבעים על פי ציוני התלמיד בשנה הראשונה ובהתאם לכללי בית הספר.

 

תלמידי תכנית המצטיינים לא יועסקו כעוזרי מחקר.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>