מחקר חדש לשינוע תרופות

חוקרים באוניברסיטת תל-אביב גילו דרך חדשה לשלוט בתהליך שיחרור חומר קפוא

מחקר חדש לשינוע תרופות

תופעת הקירור-על מתארת את תהליך קירור חומר מספיק מהר, כדי "לכלוא" אותו במצבו הנוכחי, לדוגמה מים מזוקקים שמקוררים מהר מתחת לאפס מעלות צלזיוס ישארו נוזליים לזמן מה. תופעת קירור העל נחקרה בעבר בשל אפשרויות היישום שלה במגוון רחב של תחומים. פרסום חדש של קבוצת המחקר הניסויית, בראשות ד"ר רועי בק ברקאי, בדק את התהליך המורכב של התגבשות בממברנות המורכבות מחומצות שומן (ליפידים). חקר הממברנות, בעלות עובי ננומטרי,  התבצע בעזרת מערכת פיזור קרני-X חדשנית, ומיקרוסקופ אלקטרונים חודר.

 

התאוריה הקלאסית ליצירת גרעין התגבשות (נוקלאציה) וגדילתו מתארת חומר מקורר-על כחומר הנמצא במצב יציב למחצה (מטה-סטבילי). מצב זה רגיש מאד להפרעות חיצוניות העלולות לגרום לו לעבור למצב התרמודינמי היציב של הטמפרטורה הנמוכה. עם זאת, במקרה של ממברות מקוררות-על התופעה מתבררת כשונה מהתיאוריות הקלאסיות. "יכולתנו לחזור על הניסויים, ולשחזר את התוצאות ללא הכנה קפדנית של הדוגמאות, הדהימה אותנו", אמר ד"ר בק  ברקאי. "הראנו כי ההתגבשות המושהית לא רגישה לפגמים קטנים או הפרעות חיצוניות. יתרה מכך, מצאנו מספר דרכים שונות 'לכוונן את שעון ההשהיה' עד לתהליך ההתגבשות".

 

לפי המחקר, ניתן לשלוט בתהליך הנחשב כבלתי צפוי. מאחר וממברנות שומניות משמשות ברפואה המודרנית כאבני-בניין לחלקיקים נושאי תרופות, המחקר עשוי לעזור בהנדסת מערכות שינוע בעלות פוטנציאל שיחרור מתוזמן מראש.

 

לפרטים נוספים >

 

המאמר השלם >

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>