ביה"ס למדעי כדור הארץ - מהלך הלימודים לתואר "בוגר אוניברסיטה" - .B.A בחוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם

עודכן: 28.08.2018

מטרת הלימודים:

לימודי הגיאוגרפיה מאפשרים לתלמידים להבין את התהליכים הפיזיים והאנושיים המעצבים את העולם בו אנו חיים ומקנים את הכלים שיעזרו במחקר ובהתמודדות עם האתגרים החברתיים, הסביבתיים והכלכליים העומדים בפני האנושות (שינוי אקלימי, גידול אוכלוסין, פערים חברתיים וכדומה).

לימודי התואר הראשון נועדו להקנות לתלמידים היכרות מעמיקה והבנה של סביבת האדם, על היבטיה הפיזיים והאנושיים והתהליכים הבונים אותה, תוך שימוש בכלי מחקר מתקדמים בתחום הגיאו-אינפורמטיקה (מערכות מידע גיאוגרפיות - GIS וחישה מרחוק). הלימודים מתמקדים בחיבור בין מרכיבי הסביבה השונים וביישום היבטים תיאורטיים ומתודולוגיים לצורך מחקר, תכנון, שימור ופיתוח.

 

הלימודים  נועדו להקנות לתלמידים הבנה וידע בסיסי בשלושה תחומים עיקריים:

גיאו-אינפורמטיקה
תחום ידע זה משלב בין טכנולוגיות חדשניות ליצירה, שמירה, עיבוד והצגה של מידע מרחבי לבין הידע הגיאוגרפי והסביבתי. מערכות משולבות של הצגה וכריית נתונים במרחב באמצעות מערכות ממוחשבות, חיישנים ואמצעי תצפית משוכללים הממוקמים על מטוסים ולוויינים הם חוד החנית של תחום זה.  הלימודים בתחום מיושמים למגוון תחומי הגיאוגרפיה ומכשירים את התלמיד לעסוק במקצועות אלו עם סיום לימודיו.

הסביבה האנושית: עיר, חברה ותכנון
תחום זה מציע לתלמיד התמחות רחבה במגוון הגורמים המעצבים את העיר והסביבה האנושית: חברתיים, כלכליים, תרבותיים, תחבורתיים ומדיניים-היסטוריים וכן הגורמים הפיסיים ויישומם לתכנון. תחום זה מציע [u1] אפשרויות הכשרה והתנסות במחקר ובהיבטים ישומיים הכוללים את הנושאים הבאים: תכנון מרחבי וסביבתי ברמת העיר והאזור, קיימות האדם וזכויות אדם בתכנון, האדם במרחב העירוני, עיצוב עירוני, תחבורה ותכנונה, גיאוגרפיה היסטורית סביבתית ויישומי מידע גאוגרפי בתכנון. לימודים בתחום זה מכשירים את הסטודנטים בין היתר להשתלבות בעבודה בתחום התכנון ובממשל המקומי והלאומי.

הסביבה הפיזית: אקלים ומשאבי מים וקרקע

שני תחומי ההתמחות בסביבה הפיזית הינם: 

  1. אקלים וסביבה - הכוללים את ענפי הקלימטולוגיה הסינופטית, הרגיונלית, שינויי אקלים, קלימטולוגיה אורבנית, קלימטולוגיה יישומית ותכנון תואם אקלים  

  2. גיאו-הידרולוגיה - משאבי מים וקרקע וזיקתם לסביבת האדם. 


ניתן להתמקד באחד משני תחומים וכן בשילובם עם תחומי ידע אחרים בגיאוגרפיה.

 

בחוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם משולבים קורסים לתואר ראשון ולתואר שני במסגרת תכנית קק"ל למדיניות מקרקעין; קורסים הנכללים במסגרת זו בשנה"ל תשע"ח הינם:

יסודות גיאוגרפיה מדינית;יסודות גיאוגרפיה היסטורית; אדמה, קרקע וטריטוריה בעת המודרנית; תכנון מרחבי בישראל; גיאוגרפיה היסטורית סביבתית בעת החדשה; חופי הים התיכון; תכנון תואם אקלים וסביבה.

 

מסלולי לימודים:

להלן מסלולי הלימוד בחוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם:

  1. תכנית חד-חוגית – הקבלה החל משנה ב'

  2. תכנית מצטיינים - מסלול חד-חוגי - הקבלה החל בשנה ב'

  3. תכנית דו-חוגית כשהחוג השני הוא מהפקולטה למדעים מדויקים או מפקולטה אחרת

  4. תכנית מצטיינים - מסלול דו-חוגי - הקבלה החל בשנה ב'

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>