מחקרים יישומיים בביה"ס לכימיה

עודכן: 15.11.2015

מחקרים יישומיים בביה"ס לכימיה
מערכת אנסטורג'
  • תאי סרטן הנשארים לאחר ניתוח להרחקת גידול עלולים להתפתח לגידולים חדשים. פרופ' דורון שבת מפתח חיישנים מולקולאריים אשר מסמנים תאים סרטניים עבור המנתח וכך מנחים אותו להסרה מלאה של כל התאים הללו.
    למאמר על המחקר (באנגלית) >

• מחקריו של פרופ' אביב עמירב מוכוונים לפיתוח שיטות מכישריות בכימיה אנליטית לשיפור יכולות גילוי וזיהוי של מזהמים סביבתיים כגון דלקים ותוצרי דלק, וכן חמרי רפואה בנוזלים שונים. מאמץ מיוחד מופנה לשיתופי פעולה עם חברות בינלאומיות המייצרות מכשור כימי-אנליטי.

• עם ההתפתחות הטכנולוגית והמזעור של מכשירים אלקטרוניים ורפואיים שונים, גדל הצורך בפיתוח סוללות זעירות. פרופ' עמנואל פלד ופרופ' דיאנה גולודניצקי מפתחים סוללות זעירות אשר ניתן לצרף למכשור זעיר כגון קפסולות לשימושים רפואיים הניתנות לבליעה, או חיישנים זעירים למטרות ביטחוניות.
    למאמר על המחקר (באנגלית) >

• אנסטורג' הוקמה על בסיס טכנולוגיה שפותחה במעבדה של פרופ' עמנואל פלד בבית הספר לכימיה. מטרתה לפתח וליצר מערכת אגירת אנרגיה גדולה מאד (מאות קילוווטים עד אלפי קילוווטים) עבור אגירת אנרגיה חליפית (שמש ורוח). המערכת מבוססת על תא דלק רגנרטיבי שיחודו בזאת שאותה יחידה משמשת כאלקטרוליזר בזמן שלב האגירה וכתא דלק בזמן תהליך אספקת חשמל. המערכת כוללת תא דלק רגנרטיבי, מיכל לאגירת מימן ומיכל המכיל תמיסה של חומצה ברומית. הרעיון הוא לקחת אנרגיה בשעות השפל למשל בלילה ולהחזיר אותה לרשת החשמל  בשעות השיא. בזמן אגירת חשמל האלקטרוליזר מיצר מימן, המאוכסן במיכל, וחומצה טריברומית (הנשארת בתמיסה). בזמן אספקת חשמל לרשת המימן מוזרם לתא הדלק ומתחמצן לפרוטונים והחומצה הטרי-ברומית מתחזרת לחומצה ברומית . התא הראשון שפותח במעבדה היה בגודל של ווט אחד. לאחרונה אנסטורג' הדגימה מערכת של 50 קילוווט וכעת היא מפתחת מערכת של 150 קילוווט להתקנה בצרפת בשיתוף פעולה עם חברת ארבה ושנידר אלקטריק (AREVA and Schneider Electric).

• במעבדתו של פרופ' גיל מרקוביץ' מפתחים אלקטרודות שקופות המבוססות על רשתות זעירות של ננו-חוטים מתכתיים. רשתות אלו מיועדות לשמש בסיס לבניית צגי פלסטיק גמישים אשר ישמשו למכשירי העתיד - טלפונים, מחשבים ומסכים גמישים.
    למאמר על המחקר (באנגלית) >

• קידום רפואה מותאמת אישית. הצעת מחקר שרוכזה ע"י ד"ר יובל אבנשטיין וכללה 7 חוקרים מהאיחוד האירופאי הייתה בין 9 הצעות מחקר זוכות מתוך 450 שהוגשו. המחקר עוסק בטכנולוגיה המאפשרת קריאת אינפורמציה מתוך מולקולות DNA בודדות, כאשר כל חוקר ישתמש במומחיות ספציפית לקריאה ושימוש קליני באינפורמציה מסוימת מתוך ה DNA. קבוצת אבנשטיין מפתחת שיטה לגילוי אתרי נזק לאורך ה DNA לצורך גילוי מוקדם של סרטן ולצרוך בחירת טיפול המותאם ספציפית ל DNA של המטופל. המענק הוא בהיקף של כ 6 מיליון אירו.

• ד"ר יובל אבנשטיין וד"ר יעל מיכאלי מבית הספר לכימיה מפיקים דלק מאצות. לדעתם, יצורי הים הקדמוניים הללו הם מקור אנרגיה מבטיח ובעל יתרונות משמעותיים ביותר.
    למאמר על המחקר >

• קבוצת המחקר של פרופ' פרננדו פטולסקי פתחה גלאי ננוטכנולוגי המזהה מולקולות של חומרי נפץ. בעתיד הגלאי יוכל לשמש כוחות מבצעיים, ואף להחליף את מערכות האבטחה הקיימות בשדות תעופה, בכניסה לקניונים, בתחנות רכבת ועוד.
    למאמר על המחקר >

• תאי דלק הפיכים הם אחד הפתרונות המבטיחים שמוצעים כיום לאגירת אנרגיה מתחדשת, ועתידים להחליף את מצברי העופרת והליתיום המשמשים אותנו כיום. במעבדתו של פרופ' עמנואל פלד עובדים על פיתוח סוגים חדשים של תאי דלק.