אושרו התכניות להקמת בניין צ'ק פוינט עבור ביה"ס למדעי המחשב ונוער שוחר מדע
המבנה החדש, שצפוי לשרת אלפי תלמידים על שטח של כ-5,000 מ"ר, יכלול אודיטוריום, כיתות, מעבדות לימוד ומחקר, חצרות פעילות וגן אקדמי מדעי
המבנה, שצפוי לשרת אלפי תלמידים על שטח של כ-5,000 מ"ר, יכלול אודיטוריום, כיתות, מעבדות לימוד ומחקר, חצרות פעילות וגן אקדמי מדעי. העיצוב הזוכה - של משרד האדריכלים קימל-אשכולות, נעשה בהשראת שירותי מחשוב הענן ועולם התוכנה, והוא יכלול פסיפס של אריחי זכוכית (פיקסלים) אשר ישוו לו מראה קליל ומרחף.
מדעי המחשב בראש
פרופ' יוסי עזר, ראש בית הספר למדעי המחשב, מסביר כי הצורך במבנה חדש, אשר יצטרף למבנה הנוכחי והמתיישן במזרח הקמפוס, נובע בין השאר מהביקוש הרב ללימודים בבית הספר, שמדורג בשורה הראשונה של בתי הספר למדעי המחשב בעולם. "אנחנו גדלים", אומר פרופ' עזר, "והביקוש לתכניות הלימוד במדעי המחשב הוא הגבוה ביותר באוניברסיטה. הבוגרים שלנו בכל התארים נחטפים על-ידי חברות ההיי-טק, מערכת הביטחון והאקדמיה בזכות רמת ההוראה והמצוינות המחקרית אצלנו. בנוסף, אנחנו צריכים מקום כדי לקיים קשרים עם התעשייה ולפתוח מעבדות סייבר. את כל זה הבניין החדש אמור לפתור, לפחות באופן חלקי. אנחנו מקווים שאנשים ירגישו בבניין החדש כמו בבית".
לפי התכניות, הבניין החדש יהיה מתקדם ביותר מבחינה טכנולוגית, וכל החדרים בו יצוידו במצלמות ובמיטב המכשור. אולם לדברי פרופ' עזר, אחד הדברים החשובים בו יהיה דווקא השטחים שייבנו מחוץ לחדרים, לשיתופי פעולה בין חוקרים. "המחקר במדעי המחשב הופך עם השנים ליותר ויותר שיתופי", הוא מסביר. "זו אשליה לחשוב שמדעי המחשב הם רק אנשים שיושבים וכותבים על המחשב, כי חלק חשוב מהעבודה הוא המפגש. זה שאתה מתכנת ויודע את שפת המחשב לא אומר בהכרח שאתה חוקר מדעי מחשב טוב. חלק מהמחקר נעשה באמצעות שיתוף פעולה, תכנון והבנה של הנושאים הנחקרים. במשך שנים רבות בית הספר ציפה שיהיה לו מקום משלו, בעל זהות המאפיינת את מדעי המחשב, ובסופו של דבר זה הולך ומתגשם", הוא מסכם.
נוער חותר למצוינות
"היחידה לנוער שוחר מדע קיימת כבר ארבעים שנה", מספרת מנהלת היחידה, שירה שופטי. "המטרה שלנו היא לקרב בני נוער, בעיקר מהפריפריה, לאקדמיה, ולגלות את ההון האנושי של מדינת ישראל". במסגרת היחידה משתתפים בני הנוער, כ-20 אלף מדי שנה, בגילאי חטיבת הביניים, במגוון רחב של שיעורי העשרה, מחקרים וניסויים, ואף לומדים קורסים אקדמיים רגילים (שופטי מספרת שממוצע הציונים שלהם גבוה מזה של הסטודנטים הבוגרים). "אנחנו מאוד רוצים לטפח מצוינות, ויותר מזה - את החתירה למצוינות, ערך חשוב שקצת הלך לאיבוד", אומרת שופטי, שמדגישה את תרומתם המשמעותית של שני אנשים לפעילות היחידה: גיל שויד מייסד צ'ק פוינט והתעשיין דב לאוטמן ז"ל, שהיחידה אף קרויה על שמו.
בנוגע לבניין המתוכנן - מצד אחד, מדגישה שופטי, הוא אמור לשדר לתלמידים הצעירים את המכובדות והרצינות של מגדל השן האקדמי, אך בה בעת הוא יהיה נגיש וידידותי, כך שירגישו בו כמו בבית. לצורך כך, המבנה צפוי לכלול, בין השאר, חדרי שקט לצד חדרים רועשים, פינות ישיבה נעימות וקירות עשויים לוח כדי שהתלמידים יוכלו לכתוב עליהם. "נכון להיום איננו יכולים לקיים פעילויות מסוימות, כי אין לנו מקום", אומרת שופטי. "הבניין הנוכחי מאוד מיושן, ושיטות ההוראה תלויות במבנה. היום מדובר בשיעור פרונטלי רגיל, ואנחנו מקווים שהסביבה החדשה תיצור אווירת לימוד ויצירתיות. הבניין חשוב לנו מבחינה פדגוגית", היא מסכמת, "ואנחנו מאוד רוצים שהוא ישדר את המסר שלפיו כל אחד יכול להצליח, ושאם מתאמצים אפשר להגיע רחוק".
להדמיות הבניין באתר משרד האדריכלים קימל-אשכולות >