מבנה הלימודים לתואר "מוסמך אוניברסיטה" בחוג לגיאופיזיקה ולמדעים אטמוספיריים ופלנטריים

עודכן: 20.07.2014

מבנה הלימודים

תלמיד רשאי לבחור באחד משטחי ההתמחות הבאים:

 

  1. מסלול גיאופיזי - גיאולוגי, ובו שלושה תחומי התמחות. ההתמחות האחת עיונית, אשר נושאה העיקרי הוא כדור הארץ המוצק. הדגש מושם על מתמטיקה שימושית המיושמת לפתרון בעיות בתחומי הסייסמולוגיה, האלסטיות והגיאופיזיקה. האנליזה המתמטית של בעיות בתחומים אלה של הגיאופיזיקה נעזרת בחידושים האחרונים במשוואות דיפרנציאליות, בעיות ערכים עצמיים, טרנספורמים אינטגרליים, מרחבי פונקציות וכן אנליזה נומרית וחישובים. ההתמחות השנייה היא בתחום הגיאופיזיקה השימושית הכוללת סייסמולוגיה שימושית, אנליזה של נתונים סייסמיים ושיטות גרבימטריות ומגנטיות. דגש ניתן לשיטות מיפוי תת-קרקעיות לצורך חיפושי נפט. ההתמחות השלישית היא בגיאולוגיה שימושית. הלימודים במסלול זה מדגישים את החידושים האחרונים בתחום הגיאולוגיה של הנפט והמים כאשר מאמץ רב מופנה כיום לגילוי סטרוקטורות עמוקות באמצעים גיאולוגיים, גיאופיזיים וגיאוכימיים.


    נערכת אנליזה של אגנים סדימנטריים כאשר חישובי תעוקה, סוגי סלעי מקור ועוביים, והיחסים ההדדיים בזמן ובמרחב בין סלעי מקור, סלעי מאגר וסלעי כיסוי קובעים הימצאות של מלכודות או מאגרים. במסגרת הלימודים נערכים סיורים ועבודות שדה להכרת הגיאולוגיה של ישראל ולימוד שיטות שדה. האירועים הטקטוניים של ישראל נבחנים על רקע אירועים דומים במרחב הקרוב ובעולם.


    המסלול מדגיש היבטים גיאו-הנדסיים של סלעים ויישומם בפרויקטים גיאולוגיים שימושיים. במסגרת המסלול נערך מאמץ לשלב את הלומדים בעבודות מחקר יישומיות הנערכות על ידי מורי התחום בשיתוף עם מוסדות מחקר אחרים בארץ ובחו"ל.


    במסגרת מסלול זה תתקיים גם תכנית בסייסמולוגיה שימושית. מטרת תכנית זו היא להכשיר אנשים בתחומים השונים של הסייסמולוגיה השימושית, כדי שבתום הלימודים יוכלו להשתלב בתעשייה הגיאופיזית. התכנית עוסקת בתחומים של סייסמולוגיה של חיפושי נפט ומחצבים וגיאופיזיקה רדודה למטרות הנדסיות ולאיתור שברים גיאולוגיים בעלי פוטנציאל ליצירת רעידות אדמה. התכנית עוסקת בכל הנושאים של איסוף נתונים בשדה, עיבודם ופענוחם. כמו כן כוללת התכנית קורסים בסיסיים בנושאי מעבר גלים סייסמיים בתת-הקרקע ושיטות אינברסיה לקבלת פרמטרי תת-הקרקע מהמדידות הסייסמיות.


    עבודת הגמר תעסוק בנושאים יישומיים ותיעשה בשיתוף פעולה עם גורמי תעשייה בארץ.

     
  2. מסלול למדעי האטמוספירה: הלימודים במסלול למדעי האטמוספירה מתרכזים בעיקר בפיזיקה של אטמוספירת כדור הארץ. המסלול מקיף דינמיקה ואנרגטיקה של האטמוספירה של כדור הארץ ושל האטמוספירות של כוכבי לכת אחרים. במסלול כלולים תורת האקלים, חיזוי פיזיקלי של מזג האוויר, פיזיקה של עננים ומשקעים, חשמל אטמוספירי ומעבר קרינה וחישה מרחוק.


    במסגרת המסלול נערכים מחקרים עיוניים וניסיוניים בפיתוח מודלים של אקלים, בניתוח של שינויי אקלים בעבר על פי תצפיות ושינויי אקלים צפויים בעתיד באמצעות מודלים, בהרצה של מודלים כימיים ופוטוכימיים ובהטמעת נתונים אטמוספיריים שנאספו מלוויינים, ברגישות מודלים נומריים של האטמוספירה לשינויים בפרמטרים הקובעים את האקלים, בנושאים שונים של מעבר קרינה דרך אטמוספירה וחישה מרחוק; בפיזיקה של עננים ומשקעים מתבצעים מחקרים ניסויים בתהליכים המיקרופיזיקליים של גידול טיפות המים וגבישי הקרח בענן והתפתחות השדות והמטענים החשמליים המביאים להתפרקות ברקים. מחקרים עיוניים בנושאים אלה כוללים פיתוח מודלים נומריים המשמשים לבדיקת רגישות התפתחות העננים והגשם לשינויים טבעיים או מלאכותיים של הפרמטרים השונים (כגון זריעת עננים); כמו כן נערכים מחקרים ניסויים ועיוניים בחקר האירוסולים האטמוספיריים והשפעתם על התפתחות העננים, על מאזן האנרגיה של כדור הארץ ומעבר ניגוד וראות. כמו כן מתבצע מחקר על שיטות חיזוי מזג אוויר, גורמים לשגיאות בתחזית, התפתחות של שקעים ורמות באטמוספירה והמנגנונים להתפתחות של סערות מזג אוויר חמורות. ברוב השטחים האלה קיים שימוש נרחב בנתונים הנמדדים מלוויינים מטאורולוגיים ואחרים. המסלול מכין את הלומדים בו לעבודות מחקר ופיתוח ויישום בשטח התמחותם.

     
  3. מסלול למדעים הפלנטריים: כולל מחקרים בהתהוות ותכונות כוכבי הלכת במערכת השמש, המבנה והתהליכים הפיזיקליים הפועלים באטמוספירות, ביונוספירות ובמגנטוספירות פלנטריות, האינטראקציה שבין רוח השמש וכוכבי שביט והאינטראקציה שבין גופים מוליכים והפלאסמות במערכת השמש. נחקרות תופעות הקשורות ברוח השמש ובאינטראקציה שלה עם כוכבי לכת שונים. תורת הגלים הלא-לינארית מיושמת לחקר הרדיופיזיקה של כוכבי לכת בעלי מגנטוספירות. במעבדה לכימיה פלנטרית נערכים מחקרים בהתהוותן ובהתפתחותן של אטמוספירות פלנטריות ויצירת התנאים להתהוות חיים בהן. נערכים גם ניסויי סימולציה מעבדתית באטמוספירות פלנטריות ראשוניות וכוכבי שביט.


    ​במצפה הכוכבים במצפה רמון נערכות תצפיות לאבחון הפלסמה סביב צדק ותכונותיהם של ירחיו. נערכים מחקרים בבעיות הפיזיקליות הקשורות באינטראקציה שבין חלליות (לוויינים ורקטות) לבין המדיום החללי של סביבתם הקרובה. מחקרים אלה נערכים בשיתוף עם מעבדות נודעות לחקר החלל בארצות חוץ, והתלמידים יעסקו באנליזה פיזיקלית של נתונים, כפי שהם מתקבלים במדידות ישירות של לוויינים ורקטות.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>